خرید و دانلود فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی
156,825 تومان قیمت اصلی 156,825 تومان بود.139,500 تومانقیمت فعلی 139,500 تومان است.
تعداد فروش: 52
فرمت فایل پاورپوینت
آنتونی رابینز میگه : من در 40 سالگی به جایی رسیدم که برای رسیدن بهش 82 سال زمان لازمه و این رو مدیون کتاب خواندن زیاد هستم.
فایل پاورپوینت فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی؛ راهکاری شایسته برای ارائههای موفق
اگر بهدنبال یک فایل ارائهی آماده با کیفیت بالا و طراحی حرفهای هستید، فایل فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی انتخابی مناسب برای شماست. این مجموعه شامل ۱۲۰ اسلاید استاندارد و دقیق است که با هدف ارتقاء کیفیت ارائههای شما تهیه شدهاند.
دلایل انتخاب فایل فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی:
- طراحی ساختارمند و چشمنواز: هر اسلاید با دقت بالا و توجه به اصول طراحی گرافیکی تهیه شده است تا محتوای شما بهخوبی دیده و درک شود.
- آمادگی کامل برای ارائه: نیازی به ویرایش مجدد نیست؛ فایل فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی آمادهی استفاده در کلاس، جلسه یا کنفرانس است.
- سازگاری کامل با پاورپوینت: نمایش صحیح اسلایدها در تمامی نسخههای PowerPoint بدون بهمریختگی یا مشکل ظاهری تضمین شده است.
تولید شده با رویکرد حرفهای:
تمامی بخشهای فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی با هدف ایجاد یک تجربه کاربری روان و بینقص طراحی شدهاند. جزئیات با دقت بالا تنظیم شدهاند تا ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید.
توجه:
تنها نسخه رسمی فایل فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی از کیفیت کامل برخوردار است. نسخههای غیرمجاز ممکن است شامل اشکالات طراحی باشند و توصیه نمیشود از آنها استفاده شود.
با تهیه فایل فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی، سطح ارائههای خود را ارتقاء دهید و مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید
بخشی از متن فایل پاورپوینت کامل تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن اسلامی در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی :
مقدمه
بیانی گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه ای راهبردی و تمدنی است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به عنوان راهبر و هدایت کننده کلان جامع اسلامی، صادر و امور کلانی در آن مطرح شده است که بایستی برای اجرایی کردن آن، اندیشمندان این بیانیه را به راهبردها و راهکارها تبدیل کنند تا برنامه ای عملیاتی به دست آید. تمدن اسلامی، به عنوان مفهومی ارزشمند و عمیق، هدف انقلاب اسلامی قرار گرفته است، لذا هر قدم آن چهل سال طول می کشد و گام دوم آن نیز، بر اساس برنام چهل ساله تدوین شده تا طبق آن بتوان به تمدن جامع اسلامی دست یافت. تمدن اسلامی را نمی توان با تمدن های دیگر مقایسه کرد، چراکه تمدن های دیگر سالیان متمادی است کار را شروع کرده و به خاطر جهت ها و هدف های یکسان از یکدیگر الگو برمی دارند لذا میان آن ها هم افزایی صورت می گیرد و کارها سریع تر انجام می شود.
سه دلیل موجب شده تا انقلاب اسلامی، در تحقق تمدن اسلامی با دشواری های بسیاری مواجه شود: ۱. انقلاب اسلامی با هدفی نوین گره خورده؛ ۲. در این زمینه هیچ سابقه و تجربه ای وجود نداشته است تا در حرکت تمدنی خود از الگوی پیشینی استفاده کند؛ ۳. دشمنان نیز با تمام قوا در حال ضربه زدن هستند. اگرچه با وجود این مشکلات، روند رشد انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های مشابه سریع تر بوده، اما با توجه به چنین دشواری هایی، نقش رسانه، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی آشکارتر می شود.
این تحقیق، با روش جمع آوری اطلاعات، به مقارن آرا و توصیف و تحلیل اطلاعات می پردازد به گونه ای که ابتدا، اجمالاً به کیفیت شکل گیری تمدن اسلامی و نقش رسانه در آن توجه می شود و پس از آن نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
پیشین تحقیق
تاکنون محققان، بیش از دویست مقاله، در باب بیانی گام دوم انقلاب اسلامی نوشته اند و هر یک بر اساس نگاه خاصی به تحلیل این بیانیه پرداخته است. برخی، کلیدواژه های عدالت، آزادی و استقلال را، در بیانی گام دوم انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داده اند (سلیمانی، ۱۳۹۷)، برخی دیگر، به نقش ولایت فقیه در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته اند (کاظم زاده، ۱۳۹۸). نگاه محققان، دیگر به گام دوم انقلاب اسلامی از حیث سیاست خارجی بوده که اصول آن را بر اساس بیانی مذکور مورد تحلیل قرار داده اند (گوهری مقدم و بیگی، ۱۴۰۰ ). در میان مقاله های پیش رو، نقش رسانه در بیانی گام دوم انقلاب اسلامی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته و تنها تعداد معدودی در این باب به رشته تحریر درآمده است که در میان آن ها نیز، بیشتر به نقش سیاست های رسانه ای و تبلیغی دشمن (رنجبر، ۱۳۹۸؛ ارجینی و حسینی نژاد، ۱۳۹۹) و آثار تهاجم نرم دشمن توجه شده است (دارابی، ۱۳۹۹) بدون آنکه بر اساس بیانی گام دوم انقلاب اسلامی، نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. در مقال پیش رو، به تفصیل نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه جهت تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس بیانی گام دوم انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار می گیرد.
روش شناسی تحقیق
روش تحقیق پیش رو، مبتنی بر گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها است به گونه ای که بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از یک سو و میراث قرآنی روایی از سوی دیگر مورد توجه قرار می گیرد تا بتوان، با نگاهی صحیح به تبیین نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه جهت تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت.
یافته های تحقیق
سؤال های اساسی تحقیق چیستی نگرش، راهبردها و راهکارهای رسانه جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، بر اساس بیانی گام دوم انقلاب اسلامی است که بر این اساس می توان یافته های تحقیق را تبیین کرد. نگرش کلی رسانه، در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، ایجاد حس امید در فضای جامعه است، به گونه ای که اگر فعالیت های بسیاری توسط رسانه صورت پذیرد، اما در نگاه کلان حس امید به نظام اسلامی، میان افراد جامعه تزریق نشود، می توان گفت رسانه نتوانسته بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حرکت کند. در رابطه با راهبردها نیز، سه راهبرد اساسی برای رسانه وجود دارد: اقناع نخبگانی، تأثیرگذاری مستقیم، انگیزه سازی و تحریک تمایلات. راهکارهای رسانه بر اساس بیانی گام دوم انقلاب اسلامی نیز، چنین مواردی را شامل می شود: تقویت رسانه های داخلی، تمرکز بر فعال کردن جست وجوگرهای داخلی، تولید کردن رسانه های مرجع، رسانه ای کردن افراد مرجع، تمرکز بر تولیدات فاخر و فراوان رسانه ای و لزوم توجه به صداقت و دوری از خدعه.
مفهوم تمدن اسلامی
از تمدن تعاریف گوناگونی شده است. برخی تمدن را چنین تعریف کرده اند:
تمدن ثمر تلاش بشر برای بالا بردن سطح زندگی مادی و معنوی انسان است. پس صفت جهانی، فراگیر و گسترده ای در زمین علوم، اختراعات، ابتکارات و سازمان های مختلف به خود می گیرد. در حالی که کارهای ادبی و هنری که از شهری به شهر دیگر تفاوت می کند نشان نژاد، عصر و سرزمین را بر پیشانی دارد فرهنگ را تشکیل می دهند (سپهری، ۱۳۸۵: ۲۵).
جرجی زیدان تمدن را این چنین تعریف می کند:
تمدن در معنا به سوی عقل و انسانیت و به نظم در امور زندگی گرائیدن و به آداب و اصول اجتماع شهری متخلق گشتن تفسیر شده است و مفهوم کلی آن عبارت از انسان به کمالات مادی و معنوی و راه یافتن به مقصد و کمال ابدی می باشد (زیدان، ۱۳۷۴: ۷).
برخی دیگر آن را مجموعه ای از دانش ها و فنون با پشتوان ایدئولوژی دانسته اند تا طبیعت مسخر انسان ها شود و به پیشرفت های مادی و غیر مادی نایل شود و نهادهای پیشرفت اقتصادی، قضایی، فرهنگی، مذهبی شکل گیرد (محمدی، ۱۳۹۲: ۲۳). برخی دیگر تمدن را نظمی اجتماعی می دانند که خلاقیت فرهنگی را به دنبال می آورد (سعیدی روشن، ۱۳۹۳: ۶۱). اما این تعاریف از جامعیت برخوردار نیست، چراکه مقصود از تمدن، در تمدن اسلامی، فراهم شدن سازوکارها و نظام های خاصی در جامعه است که متناسب با ساختار جسمانی و روحانی افراد باشد و قابلیت حداکثری در فعال کردن استعدادهای جسمانی و روحانی، مادی و معنوی افراد دارد. چنانکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تعریف تمدن اسلامی چنین می فرماید:
تمدن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادّی می تواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزّتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگی جهان طبیعت؛ تمدن اسلامی یعنی این؛ هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است (۱۴ /۶ /۹۲).
لذا تمدن اسلامی را می توان چنین تعریف کرد: تمدنی که نرم افزار آن بر اساس نظر اسلام به دست آمده باشد؛ یعنی بر مبانی دین استوار شده و در راستای اهداف دین تلاش می کند و از راهکارهای توصیه شده در اسلام برای رسیدن به اهداف استفاده کند (وکیلی، ۱۳۹۸: ۲۴).
کیفیت شکل گیری تمدن اسلامی و نقش رسانه در آن
تمدن اسلامی، متوقف بر تولید علم دینی و اجرای آن است که تحقق هر دو بخش با مشکلات اساسی مواجه است. اولین پای تمدن، نرم افزار تمدن اسلامی است (مظاهری سیف، ۱۳۸۴: ۵۵ -۷۴) که مجموعه ای از بایدها و نبایدها و دانش هایی است که بایستی اجرا شود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هنگام نام بردن از دستاوردهای علمی سخنی از دستاوردها در زمین علوم انسانی اسلامی مطرح نمی کنند، بلکه بر لزوم تحول در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی تأکید می ورزند ( / /). این تأکید نشان آن است که تولید علوم انسانی تاکنون روند کندی را پیموده و بایستی به چنین روندی سرعت بخشید.[۱]
تولید علم، بر عهده مؤسسه های پژوهشی است و رسانه به طور مستقیم در آن نقشی ندارد، اما در عرص تولید علم، رسانه می تواند گفتمان سازی کند محتواهای تولیدشده را به جامعه نشان دهد تا زمین تولید محتوا فراهم شود. نقش رسانه، بیشتر در مرحل دوم است که اگر علمی تولید شد رسانه، به عنوان ابزاری قرار گیرد تا علم تولیدشده به مرحل اجرا درآید.
زمانی که بحث اجرا مطرح می شود، معمولاً ذهن افراد به سوی مسئولان اجرایی سوق می یابد که از قدرت برخوردارند و افراد برای دستیابی به چنین قدرتی جنگ های سیاسی انجام می دهند تا ابزار قدرت را از قبیل مقام و مال را در دست گیرند؛ اما اجرا تنها به این موضوع محدود نمی شود، بلکه قدرت داشتن در عرص جامعه نیز مطرح است، یعنی استفاده از قدرت هایی که درون انسان ها است؛ به تعبیری قدرت به معنای مدیریت فکر افراد است و زمانی می توان افراد را تحت اختیار خود داشت که فکر آنها را در اختیار داشته باشیم. حتی در مواردی که صحبت از قدرت نظامی می شود، ریش آن قدرت فیزیکی به این نکته برمی گردد که تفکری حاکم بوده تا جهت گیری خاصی صورت پذیرد و چنین قدرتی به دست آید و تا زمانی که فکر و اندیشه نباشد، انسان ها به سمت هدفی حرکت نمی کنند. چنانکه در منابع دینی هم به این نکته توجه شده که انسان، تا نسبت به موضوعی بصیرت نیابد، نسبت به عمل درست اقدامی نمی کند (کهف /۶۸)[۲]
و هم در منابع حکمی و فلســفی، به خصوصیت ارادی و اختیاری بودن افعال انسان توجه شده اســت(صدرالمتألهین، ۱۹۸۱م، ۳ /۴۹۱) به گونه ای که اراد انســان نیز، تابع علم وی است و تا زمانیکه نسبت به مسئله ای جهل مطلق وجود داشته باشد، به سمت آن کمترین حرکتی صورت نمی پذیرد و تحقق آن محال خواهد بود (رازی، ۱۳۸۴: ۲۶؛ شهروزری، ۱۳۸۳: ۱۰۲) لذا تا افکار مدیریت نشود، تواناییها و امکانات در آن مسیر هدایت نمی شود (طباطبایی، ۱۳۷۴، ۱۳ /۴۷۷).
به همین خاطر یکی از توصیه های اساسی، در بیانی دوم گام انقلاب اسلامی، توصیه به علم است. ایشان ابتدا این گونه به اهمیت علم و دانش تأکید میفرماید:
دانش آشکارترین وسیله ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانســت برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ســاله فراهم کند (۲۲ /۱۱ /۹۷).
و پس از آن با چنین تعابیری جامعه علمی را در جهت تحقق جهاد علمی بسیج میکند:
اینجانب همواره به دانشــگاه ها و دانشــگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین تذکّر و هشــدار و فراخوان داده ام، ولی اینک مطالب عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شــده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته ای نیز داده است. به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است ناکام سازید (همان).
در عرص اجرا، جنگ قدرت و در واقع جنگ مدیریت افکار است، چنانکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یکی از تاکتیکهای رســانه ای دشمن را برای ایجاد تحریف، بزرگ جلوه دادن مشکلات درون معرفی میکند تا افکار عمومی از واقعیتهای جامع خود غافل شود و بعد از آن، اینچنین بحث مذکور را با اراده گره میزنند:
اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرص جنگ اراده ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراد ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراد دشمن فائق می آید و پیروز خواهد شد (۱۰ /۵ /۹۹).
نمون چنین مدیریت افکاری را در آیات قرآن کریم به وضوح می توان مشاهده کرد. مثلا ً زمانی که حضرت موســی در جریان مقابله با ســاحران در مقابل فرعون پیروز میشــود و بزرگترین حرب فرعون، یعنی ســاحران، نیز تســلیم حضرت موسی میشــوند، فرعون به جهت مدیریت افکار مردم (طبرســی، ۱۳۷۲، ۴ / ۷۱۴) و از دســت ندادن موقعیت حکومتی خود، ساحرانی را که ابزار دســت او بودند از همراهان حضرت موسی معرفی میکند (طباطبایی، ۱۳۷۴، ۸ / ۲۷۶؛ فضــل الله، ۱۴۱۹ق، ۱۰ /۲۱۰) و هدف آنها را از چنیــن نمایشهای حیله گرانه ای، خارج کردن مردم از دیارشــان تبیین میکند (مکارم شیرازی، ۱۳۷۱، ۶ /۲۹۹) و درنهایت، برای محکم کردن پایه های حکومت خود، مجازات ســختی را برای ســاحران قرار میدهد (طه /۷۱)[۳] تا از سویی شــاید ساحران از تمایل خود به آیین حضرت موسی دست بردارند و از سوی دیگر مردمی که شاهد این قضیه بودند تمایلی به آیین حضرت موسی پیدا نکند (اعراف /۱۲۳)[۴]
اگر در این موضوع تأمل شــود که کســی که رئیس جمهور میشود چگونه به چنین منصبی دســت مییابد و در کشــمکشهای آن چه چیزی تأثیرگذار است، معلوم میشود کسی که بهتر فکــر افــراد را در زمان انتخابات و چه پس از آن مدیریت میکند، قدرت را در دســت میگیرد که از این طریق جایگاه رســانه نیز شفافتر میشــود. رسانه، در عرص تمدن اسلامی، یکی از ارکان است در حالیکه در گذشته اینگونه تصور میشد ارکان جامعه را پادشاهان و دانشمندان تشکیل میدهند و رسانه، تنها نقش رساندن پیام را به عهده دارد؛ ولی با تأمل دقیق و موشکافانه مشــخص میشــود در نصب و عزل حاکم، ارادهها و مطالبات مردم بیشــترین تأثیر را دارد که اراده ها تحت تأثیر اندیشه ها قرار می گیرد و فکر و اندیشه ها تحت تأثیر رسانه ها است.
نگرش کلی رسانه در تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس بیانی گام دوم انقلاب اسلامی
با توجه به بیانی گام دوم انقلاب اســلامی، نگرش کلی رســانه را میتوان امیدآفرینی در فضای جامعه دانســت. چنانکه اولین توصیــ مقام معظم رهبری (مدظله العالــی) حس امید به آینده است، چراکه انسان ناامید قدمی برنمی دارد و تمام راهبردها و راهکارهایی که به دنبال نگرش بیان میشود منشأ اثر نمی شود. به همین خاطر، در منابع دینی، بارها بر وجود چنین حسی تأکید شده (زمر /۵۳)[۵] به گونه ای که به عنوان شفیع انسان، دعوت کننده به سمت فضل الهی و محیی قلب[۶] معرفی شده است(جعفر بن محمد، ۱۴۰۰ق: ۱۸۰؛ مجلسی، ۱۴۰۳ق، ۶۷ /۳۹۰). این امید زمانی حاصل میشود که تواناییها و نقاط شفاف گذشته دیده شود، چنانکه مقام معظم رهبری
(مدظله العالی) در این رابطه میفرماید: «بدون این کلید اساسی همه قفلها نمیتوان هیچ گامی برداشت آنچه میگویم امید صادق و متکی بر واقعیتهای عینی است» (۲۲ /۱۱ /۹۷).
ایشان بعد از آن اینچنین به وظایف رسانه ها میپردازند که:
در طول این چهل ســال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی دشــمن و فعال ترین برنامه های آن مأیوس ســازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده اســت. اولین کانال دشمن برای پیاده کردن اخبار دروغ، تحلیل های مغرضانه ، وارونه نشــان دادن واقعیت هــا، پنهان کردن جلوه های امیدبخش، بزرگ کردن امور کوچک، کوچک نشــان دادن یا انکار امور بزرگ، برنام همیشــگی هزاران رســان صوتی و تصویری و اینترنتی دشــمنان ملت ایران است و البته دنباله های اینها در داخل نیز قابل مشــاهده است که با اســتفاده از آزادی ها در خدمت دشمن حرکت می کند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصر تبلیغاتی باشید و در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید.
با توجه به چنین توصیه ای، اگر قبول کنیم رســانه، وســیله بسیار مؤثری جهت رساندن پیام ها و انتقال هیجان ها و انگیزش ها به دیگران است (اسماعیلی و موحدیان، ۱۳۸۸)، اولین وظیفه آن است که نقش رسانه بازسازی شود.
تصور معمول آن اســت که رسانه زمانی شکل میگیرد که سخت افزاری وجود داشته باشد و به تولید محتوا بپردازد، در حالیکه واقعیت عینی آن اســت که رســانه بودن رســانه، تنها به تجهیزات ســخت افزاری نیست؛ چراکه هم مســلمانان و هم دشمنان، هر دو برخوردار از ابزار رســانه هســتند، اما به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جمهوری اسلامی در محاصر تبلیغاتی دشمنی است که در عمل، در استفاده از رسانه، تبلیغ و رساندن پیام موفق بوده اما رسان موجود در فضای جامع اسلامی ایران ناموفق بوده است (ابراهیمی فر، ۱۳۹۸).
یکی از ســؤالهای اساسی آن است که رســانه اگر بخواهد نقش خود را بازسازی کند چه باید بکند و فعال رســانه ای چه نقشــی در تحقق آن دارد؟ برای نمونه بزرگترین نهاد رسانه در ایران صداوســیما اســت که به نقلی[۷] (۱ /۶ /۱۳۹۹) حدود ۲۰درصد افراد از پیام های آن استفاده نمی کنند و افرادی هم که از آن استفاده می کنند، بیشتر به برنامه هایی همچون فیلم و سرگرمی توجه می کنند نه برنامه های علمی و فرهنگی و. ..، لذا صداوسیما با این بودجه و توان رسانایی نتوانسته رسانا بودن خود را به دست آورد، در حالی که برخی از شبکه های ماهواره ای مخاطب بیشتری دارند.
پیشنهاد اساسی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شکستن محاصر تبلیغاتی دشمن است و تا چنین وظیفه ای انجام نشود، باقی فعالیت های رسانه ای، همانند تولید زیباترین فیلم ها و کارهای معرفتی، به ثمر نمی نشیند؛ چون پیام های رسانه ای به بیشتر افراد جامعه منتقل نمی شود. از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اینکه سرمایه ها، معطوف به تولید محتوا و شکل و فرم های آن شده، اما در مسئله رسانه ای کردن رسانه، کمتر سرمایه گذاری شده، امر نادرستی است. ابتدا بایستی به این نگاه کلان توجه کرد که محاصر تبلیغاتی شکسته شود و پس از آن نوبت به این می رسد که چه محتوایی را چگونه به دیگران منتقل کرد (جهانشاهی، ۱۳۹۹).
لذا آیت الله خامنه ای، در قسمت نخست بیانیه بر ایجاد حس امید در جامعه تأکید می کنند و رویش های انقلاب را، بسی فراتر از ریزش ها و خدمتگزاران را، بیش از خائنان و مفسدان می دانند و فهرستی مفصل از دستاوردهای نظام را مطرح کرده اند تا مردم قبول کنند که ضریب موفقیت در رد بالایی قرار دارد. بر اساس بیانی نخست، گامی که تمام افراد، همچون فعالان فضای رسانه، به آن نیازمند هستند این است که در صورت دسترسی به مخاطبان، واقعیت های گذشت انقلاب اسلامی، واقعیت های دشمنان، اعم از رژیم طاغوت پهلوی و چه استکبار جهانی و توانایی های داخلی را، به شکل صحیحی منتقل کنند این امور از مطالبات رهبری محسوب می شود، چراکه دشمن، هم در مورد دستاوردهای چهل سال نظام سیاه نمایی می کند و هم خود را، به دروغ، موجه نشان داده و هم توانایی های نظام و مردم ایران را پنهان کرده و اجازه نمی دهد که مردم از قدرت خود مطلع شوند. چنانکه در آثار دانشمندان غربی در باب رسانه مشهود است، یکی از روش های رسانه ای را تحریف واقعیت ها و حقایق و دگرگون جلوه دادن آن ها می دانند (چامسکی، ۱۳۸۵: ۳۶).
متأسفانه، در زمین کشف دستاوردهای انقلاب اسلامی و نشان دادن آن خلل های بسیاری وجود دارد که بایستی تارنماهایی پدید آید که تنها به گزارش دستاوردهای انقلاب بپردازند و بیشتر بودن رویش ها از ریزش ها را نمایان کنند.
راهبردهای رسانه در تحقق تمدن نوین اسلامی
۱. اقناع نخبگانی
اولین گام، برای رواج موضوعی میان افکار عمومی، تأثیرگذاری بر نخبگان و افراد الگو در جامعه است تا نخبگان و به تبع آنها، عام مردم، بر اساس آن حرکت کنند. برای نمونه مقام معظم رهبری (مدظله العالی )، در مباحثی همچون مقابله با کنترل جمعیت، توصیه به اقناع نخبگانی کردند، چون کانال اصلی تغییر افکار مردم، تغییر افکار نخبگان است؛ چنانکه در جامع کنونی، بیشترین تأثیرپذیری مردم از نخبگان، شخصیت ها و چهره های مشهور است. ایشان این گونه به نقش اقناع نخبگان در موضوع کنترل جمعیت تصریح می کنند:
عوامل کاهش جمعیت و موجبات افزایش جمعیت به نحو مطلوب و با اعتدالِ متناسب، درست سنجیده بشود، مطرح بشود [تا] اقناع بشوند افکار نخبگان. در این زمینه خب الان عام مردم، بعضی ها متدین اند، بعضی ها متعبدند، وقتی گفته می شود، می روند سراغ باروری بیشتر؛ لکن نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند؛ اگر نخبگان قبول کردند، کار سهل می شود، کار فرهنگ سازی آسان می شود (۹ /۸ /۱۳۹۲).
افکار مردم، تحت تأثیر افکار کسانی است که مورد اعتماد آنها هستند، یکی از علل چنین اتفاقی، این است که تخصص در جهان امروز مفهوم پیچیده ای پیدا کرده است و کمتر کسی امکان آن را دارد که در عرصه های گوناگون دارای تخصص باشد. به دلیل گستردگی رشته های علمی، تخصص در تمام امور ممکن نیست. افراد، در بسیاری از مسائل مقلدند، چنانکه یک پزشک، اگرچه در عرص پزشکی مجتهد است، اما در عرص مهندسی خواه ناخواه مقلد خواهد بود. زمانی که جامعه، بر اساس تقلید پیش می رود، مهم ترین بخش برای تغییر افکار مردم، تأثیرگذاری بر افراد مرجع و الگو هستند که بایستی تلاش کرد افکار آنها را تغییر داد و گروه های مرجع جدید ساخت. چنانکه برخی از محققان، یکی از بسترهای رقابت نخبگان، جهت تحقق مشارکت سیاسی در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را، هدایت افکار عمومی می دانند (نوروزی، ۱۳۹۷ ).
نکته ای که در رابطه با اقناع نخبگانی بایستی مد نظر قرار داد، آن است که باید تعریفی عام از نخبگان ارائه کرد، به گونه ای که اگر اشخاصی از لحاظ علمی نخبه محسوب نمی شدند، اما تأثیرگذاری فراوانی در جامعه داشتند، در زمر نخبگان محسوب شوند؛ چراکه مقصود از اقناع نخبگانی، تأثیرگذاری بر فضای غالب جامعه است که در این رابطه با اقناع چنین افرادی که پیروان فراوانی دارند، می توان برای تمدن نوین اسلامی گفتمان سازی کرد. چنانکه صداوسیما، برای اقناع مردم در برابر سیاست های جدید دولت و یا ترویج فرهنگ اسلامی از ظرفیت هنرمندان و به اصطلاح، برخی افراد مشهور[۸] می تواند استفاده کند. برای نمونه، رشد اعتقادی نوجوانان جامع اسلامی در حال حاضر، یکی از امور اساسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است که شبک سه صداوسیما از ظرفیت نخبگانی مداحان و مجریان مشهور و مقبول مردم، جهت معرفی برنام اعتقادی ” بی نهایت شو” استفاده کرد و افراد فراوانی جذب چنین دور اعتقادی شدند.
البته نخبگانی که از لحاظ علمی، مرجع فکری محسوب می شوند، اما از لحاظ تأثیرگذاری بر فضای جامعه از جایگاه پایینی برخوردار هستند، نخبه محسوب می شوند و بایستی رسانه، معرفی جامعی از آنها در جامعه انجام دهد تا پیروان فراوانی پیدا کنند. از آنجاکه چنین نخبگانی از لحاظ فکری، مسیر صحیحی را طی کرده اند، از طریق آنها بهتر می توان تحقق تمدن نوین اسلامی را تسهیل کرد. زیرا مرجع های فکری که تنها پیروان زیادی در جامعه دارند و از لحاظ علمی نخبه محسوب نمی شوند، به راحتی تغییر موضع می دهند و تحت تأثیر تبلیغات و هجمه های دشمنان اسلام قرار می گیرند؛ به گونه ای که ممکن است تمام سرمایه ها و هزینه هایی که صرف اقناع آنها شده، به سهولت از دست برود.
۲. تأثیرگذاری مستقیم
یکی از راهبردهای رسانه، در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، تأثیرگذاری مستقیم است. چنانکه دشمنان اسلام، با در اختیار گرفتن ابزار رسانه در حوزه های مختلف در سراسر جهان، به دنبال تحلیل افکار و عقاید خود بر دیگران هستند؛ به گونه ای که هجمه های فراوانی بر افکار مردم جهان وارد می آورند. آن ها با تکرار یک مطلب، حتی به دروغ، در رسانه های خود موجب می شوند، آن موضوع در باور مردم شکل بگیرد؛ بدون آنکه مردم برای باور آن، به افراد شاخص و مرجع رجوع کنند؛ چنین باوری تبدیل به رفتار شده و بر تمدن آینده نیز تأثیر می گذارد. لذا نقش رسانه، در یک گام از طریق نخبگان و افراد مشهور و در گام دیگر از طریق ارتباط مستقیم، بر افراد تأثیر می گذارد؛ ولو اینکه نخبگان واسطه نباشند. برخی بر این باورند که رسانه های جمعی، آفریننده تصاویر ذهنی افراد از زندگی خود هستند، به گونه ای که با تغییر نگرش رسانه ها، نگرش افراد نیز نسبت به زندگی متفاوت می شود (فرجیان،۱۳۹۷). بر همین اساس، می توان یکی از علل نارضایتی مردم ایران را از وضعیت زندگی خود، افکار و اخبار منفی دانست که راست یا دورغ، از طریق رسانه های معاند روزانه پخش می شود.
۳. انگیزه سازی و تحریک تمایلات
پس از آنکه مجموعه ای از آگاهی ها و اطلاعات در ذهن افراد ایجاد شد، در گام بعد بایستی، روحیات و هیجاناتی را در جامعه رقم زد. زیرا هویت رسانه، تنها رساندن پیام نیست؛ بلکه باید انگیزه ایجاد کرده و تمایلات افراد را تحریک کند. گاهی مردم، نسبت به مطلبی آگاه هستند، اما اقدام عملی نسبت به آن انجام نمی دهند و تمایلی برای انجام آن نیز ندارند. در این صورت می توان با نوع خاصی از صحبت و ایجاد تمایل، همان نکته را در وجود افراد فعال کرد تا در جهت تحقق آن، گام عملی برداشته شود (مازندرانی، ۱۳۹۹).
رسانه می تواند در تمایلات جامعه تأث
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.