خرید و دانلود فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله
179,700 تومان قیمت اصلی 179,700 تومان بود.119,200 تومانقیمت فعلی 119,200 تومان است.
تعداد فروش: 55
فرمت فایل پاورپوینت
با پاورپوینت فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله، ارائهای متفاوت و تأثیرگذار بسازید
دنبال یک ارائه سطح بالا هستید؟ فایل فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله شامل ۸۸ اسلاید حرفهای و طراحیشده با دقت بالا است که شما را در هر جمعی بهخوبی معرفی خواهد کرد.
دلایل برتری فایل فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله:
- ظاهر حرفهای و چشمنواز: طراحی گرافیکی دقیق، با ترکیب رنگها و چیدمان مدرن برای جلب توجه مخاطبان.
- کاربری سریع و بدون دردسر: بدون نیاز به ویرایش اضافی؛ تنها کافیست فایل فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله را اجرا و ارائه را آغاز کنید.
- کیفیت فنی بالا: هر اسلاید با وضوح مناسب و ساختار منظم آماده شده تا در انواع نمایشگرها بدون مشکل دیده شود.
عملکرد بینقص: اسلایدها بهگونهای طراحی شدهاند که هیچ مشکلی در نمایش، ساختار یا گرافیک وجود نداشته باشد.
یادآوری: در صورت استفاده از نسخههای غیررسمی، ممکن است با مشکلات ظاهری یا کیفی روبرو شوید. نسخه اصلی فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله توسط تیم متخصص طراحی شده و ضمانت کیفیت دارد.
بخشی از متن فایل پاورپوینت کامل حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله :
مقدمه
واژ «حجاب» معانی گوناگونی دارد از جمله “پوشش”، “پرده” و “حاجب” بیش ترین کاربرد این واژه به ویژه از نگاه روایات، در معنای پرده است؛ برای نمونه از رسول خدا دربار علی بن ابی طالب(ع) نقل شده است: «اِسْمٌ مَکتُوبٌ عَلَی کلِ حِجَابٍ فی الْجَنَّهِ بَشَّرَنِی رَبِی؛[۱] خداوند به من بشارت داد [برای علی(ع)] نامی است که بر تمامی پرده های بهشتی نقش بسته است.»
از آنجا که پرده وسیله ای برای پوشاندن است، واژ حجاب نیز مفهوم پوشش را می رساند و همچنان که پرده تنها، پوشانند هر چیزی است که در پس آن واقع شده است، می توان گفت هر پوششی حجاب نیست. قرآن کریم دربار ماجرای غروب خورشید در داستان حضرت سلیمان(ع) می فرماید: (حَتّی تَوارَتْ بِالْحِجابِ)؛[۲] «تا [هنگامی که خورشید] در پشت پرده پنهان شد.» پرد حاجز میان قلب و شکم را نیز «حجاب» می نامند.[۳]
امیرالمؤمنین(ع) برای این که ضعیفان و درماندگان بتوانند نیازمندیهای خود را به مالک اشتر برسانند و او از جریان امور آگاه باشد، به او فرمان می دهد: «فَلا تُطَوِّلَنَّ احْتِجابَک عَنْ رَعیتِک؛[۴] حاجب [و دربان] تو را از مردم جدا نکند.»
ابن خلدون در مقدم کتابش فصلی با عنوان «فَصْلٌ فِی الْحِجابِ کیفَ یقَعُ فِی الدُّوَلِ وَ انَّهُ یعْظُمُ عِنْدَ الْهَرَمِ» دارد که در آن چنین آمده است: «حکومتها در بدو تشکیل میان خود و مردم حایل و فاصله ای قرار نمی دهند؛ ولی تدریجاً حایل و پرده میان حاکم و مردم ضخیم تر می شود تا بالأخره عواقب ناگواری به وجود می آورد.» او واژ «حجاب» را به معنی پرده، حایل و نه پوشش، به کار برده است.[۵]
استفاده از واژ «حجاب» برای پوشش زنان، پیشینه ای طولانی ندارد. در گذشته به ویژه از سوی فقها، واژ «سَتر» در معنای پوشش و حجاب به کار می رفته است. فقها در کتاب الصلوه و نیز کتاب النکاح به هنگام نیاز، از واژ «ستر» به جای «حجاب» استفاده کرده اند که به نظر می رسد این شیو استفاده بهتر باشد؛ زیرا همچنان که گفتیم معنی شایع «حجاب» پرده است و اگر دربار پوشش به کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است.
سیمای حقیقی حجاب
شهید مطهری در کتاب «مسئله حجاب» می نویسد: «حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه می گیرد و اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذّت جویی های جنسی به هم می آمیزد، اسلام می خواهد این دو محیط را کاملًا از یکدیگر تفکیک کند.»[۶]
در میان اندیشمندان مسلمان و بزرگان معاصر، افرادی بوده و هستند که با نگاهی جامع و مانع به جامعه و مسائل مربوط به آن نگاه می کنند. ایشان تلاش می کنند با آراستن آموزه های دینی به آنچه علاقه و رغبت مردم را برمی انگیزد، رهنمودهای شریعت مقدس را در جامعه نهادینه کنند و یکی از این شخصیّتهای برجسته، رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) است که با بصیرت خویش به جامعه ما بصیرت داده و با بینش خویش چنان بینشی به ملّت ایران بخشیده است که در هم عالم ستودنی است. هم شخصیّتهای ایرانی و غیر ایرانی که با ایشان دیدار و گفت وگو کرده اند به نگاه بلند و تحسین برانگیز ایشان اعتراف می کنند.
مقام معظّم رهبری(حفظه الله) آموزه های نابی دربار حجاب در اختیار جامعه قرار داده اند که نیازمند بررسی مفصّل و تبیین گسترده است و ما با توجه به فرصت کوتاهی که در اختیار داریم به گوشه ای از رهنمودهای ایشان می پردازیم به امید آن که سرآغازی باشد برای سیراب کردن جامعه از رهنمودهای ایشان که در قلم نویسندگان متعهد متبلور خواهد شد.
مفهوم واقعی حجاب در کلام مقام معظّم رهبری(حفظه الله)
ایشان در بخشی از سخنان خود، با تبیین مفهوم حجاب، برداشتهای نادرست را از آن جدا می کند: «اسلام می خواهد که رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و- بالاتر از همه- فضیلتی و معنوی زنان به حدّ اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواد بشری به عنوان یک عضو، حدّ اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. هم تعالیم اسلام از جمله مسئل حجاب، بر این اساس است. مسئل حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملًا غلط و انحرافی است. مسئل حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد- به خصوص به ضرر زن – است.»[۷]
بنابراین، مفهوم حجاب تنها در پوشش زن و مرد خلاصه نمی شود، بلکه رفتار و برخورد آنها را نیز دربر می گیرد.
قرآن کریم با سفارش به مدیریت نگاه و رفتار، شرط رعایت آنچه در زیرمجموع حجاب قرار می گیرد را نبود اختلاط می داند و این به معنای حضور نداشتن زن در فعالیّتهای اجتماعی نیست: (قُلْ لِلْمؤْمِنینَ یغضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکی لَهُمْ إِن اللَّه خبیرٌ بما یصنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغضُضْنَ منْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ…)[۸]
با دقت در این آیات، می توان نتیجه گرفت که خداوند نه تنها زنان را به خانه نشینی و عزلت گزینی امر نکرده است، بلکه از حضور ایشان در اجتماع نیز منع نمی کند؛ امّا حضور آنان در اجتماع و در کنار مردان را مشروط به رعایت حدّ و مرز میان زن و مرد یا همان حجابِ رفتار و گفتار می داند.
مقام معظّم رهبری(حفظه الله) می فرماید: «در مکتب اسلام، حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد. این به معنای آن نیست که زنان، عالَمِ جداگانه ای غیر از عالم مردان دارند؛ نه! زنان و مردان در جامعه و در محیط کار، با هم زندگی می کنند؛ همه جا با هم سر و کار دارند؛ مشکلات اجتماعی را با هم حل می کنند؛ جنگ را با هم اداره می کنند و کردند؛ خانواده را با هم اداره می کنند و فرزندان را پرورش می دهند؛ امّا آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ می شود. این، آن نکت اصلی در الگوسازی اسلامی است. اگر این نکته رعایت نشود، همان ابتذالی که امروز غرب دچار آن است، پیش می آید. اگر این نکته رعایت نشود، زن از پیشتازی در حرکت به سمت ارزشها که در ایران اسلامی دیده شد، باز خواهد ماند. غربی ها مایلند با تمام توان، آن نکته را هم در جایی به نحوی نسبت به هر کسی رسوخ دهند.»[۹]
حجاب مسئله ای ارزشی است
داشتن حجاب یکی از مهم ترین ارزشها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه می دهد با حفظ جایگاه انسانی و بُعد روحانی خود در فعالیّتهای گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. زن بدون حجاب نمی تواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و حضور او مفید و سازنده نخواهد بود.
بنابراین، ارزش و جایگاه اصلی حجاب را باید در جامعه جُست، نه در خانه و خانواده؛ زیرا در کانون گرم خانواده، حجاب جریانی کمرنگ دارد؛ اما هنگام حضور در اجتماع و روبه رو شدن با نامحرمان، یک زن مسلمان تأثیر بسزای حجاب را می فهمد و به جایگاه و نقش مفید یک زن محجّبه پی می برد و می تواند به رشد علمی و دینی هم برسد.
رهبر انقلاب(حفظه الله) با اشاره به جایگاه حجاب و رعایت آداب برخورد دو بیگانه با هم و تأثیر چنین برخوردی در شخص و جامعه می گوید: «باید مسائل ارزشی اسلام در جامع ما احیاء بشود؛ مثلًا مسئل حجاب، یک مسئل ارزشی است. مسئل حجاب، مسئله ای است که اگرچه مقدمه ای است برای چیزهای بالاتر؛ اما خود یک مسئل ارزشی است. ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتب معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه های بسیار لغزنده ای که سر راهش قرار داده اند، نشود.»[۱۰]
قرآن کریم حتی رعایت حجاب را شاخصی برای شناخت زنان متدیّن از زنان بی دین معرفی کرده است و آن را موجب در امان ماندن از آزار و اذیت دیگران می داند و می فرماید: (یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَی أَن یعرَفْنَ فَلاَ یؤْذَینَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً)؛[۱۱] «ای پیامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است.»
رهبر معظّم انقلاب، نبود حفاظ بین زن و مرد را از خواسته های غربیها می داند: «آنها با همه چیز کنار می آیند، جز با دو، سه چیز؛ یکی از آنها و شاید مهم ترینش حفظ این حالت حفاظ منضبط میان دو جنس زن و مرد است؛ یعنی خویشتنداری در مقابل چیزی که به آن آزادی جنسی گفته می شود. در مقابل این، به شدّت سرسختند، هر کار دیگری بکنند، مهم نیست. از نظر آنها کسی مرتجع است که روی این مسئله تکیه بکند. اگر در کشوری، زنان با یک حدودی از مردان مجزا شدند، این می شود خلاف تمدّن! راست هم می گویند، تمدّن آنها که بر ویرانه های همان تمدن رومی بنا شده، چیزی جز این نیست؛ اما این از لحاظ ارزشی غلط است، عکسش درست است.»[۱۲]
حجاب، سازگار با طبیعت انسان است
قضاوت عجولانه دربار بسیاری از زنان بدحجاب و متّهم کردن آنان به بی دینی درست نیست؛ زیرا ممکن است این افراد از حقیقت حجاب آگاهی نداشته باشند و متأسّفانه شمار این افراد هم کم نیست به ویژه در مناطق کم جمعیت که بیش تر، ارتباط خویشاوندی نیز دارند؛ همانند برخی روستاها که با وجود کار و تلاش شبانه روزی، کم تر می توانند به این گونه مسائل بپردازند و تنها با ضروریّات دین آشنا شده و دسترسی شایسته ای هم به مبلّغان و کسانی که ایشان را با این گونه مسائل دینی آشنا کنند، ندارند.
امّا همین اندازه از رعایت پوشش که در ضمن بی خبری از آموزه های دینی در بین این افراد و بیش تر انسانها جاری است، به خوبی نشان می دهد که زن ذاتا از برهنگی و اختلاط با جنس مخالف بیزار است و تا جایی که لازم بداند، خود را از نامحرم می پوشاند و ما کم تر زنانی را در گوشه و کنار جهان سراغ داریم که با بدنی برهنه و عریان در جامعه رفت و آمد کنند و آن را عیب ندانند و این بیانگر فطری بودن رعایت حجاب و پوشش است.
مقام معظّم رهبری(حفظه الله) نیز حجاب را سازگار با طبیعت انسان می داند و بی حجابی یا بدحجابی را حرکتی به سوی خلاف طبیعت انسان معرفی می کند: «حجاب، ارزشی است منطبق با طبیعت انسان. برهنگی و حرکت به سمت اختلاطِ هرچه بیش تر دو جنس با یکدیگر و افشاء شدن اینها در مقابل یکدیگر، یک حرکت خلاف طبیعی و خلاف خواست انسانی است. شرع مقدّس اسلام هم برای این حدودی را معین و مشخّص کرده و کسانی که معتقد و مؤمن هستند، نمی شود که این طوری با حجاب برخورد کنند. البتّه ممکن است کسانی بی خبر و بی اطّلاع باشند. بایستی اینها را با حجاب آشنا کرد. من در همین سالهای اوّلِ انقلاب به وضوح دریافتم که بعضی از زنانی که محجّب هستند و خیلی قدر حجاب را نمی دانند، اینها اصلًا از حکم حجاب و فلسف حجاب و فواید حجاب اطّلاعی ندارند؛ یعنی با اینها کم تر صحبت شده است.»[۱۳]
امر به معروف و نهی از منکر
گاه یادآوریِ پیاپی یک مسئله از سوی افراد مختلف تأثیر بسزایی در فرهنگ سازی یا ترک یک گناه همگانی در جامعه دارد. قرآن کریم نیز با تأکید بر این مسئله، می فرماید: (وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَی تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ)؛[۱۴] «و یادآوری کن که مؤمنان را سود می بخشد.»
مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز دربار این گونه فرهنگ سازی یا امر به معروف و نهی از منکر می فرماید:
«حرف بزنید! بگویید! یک کلمه بیش تر هم نمی خواهد. لازم نیست یک سخنرانی بکنید. کسی که می بینید خلافی را مرتکب می شود؛ دروغ، غیبت، تهمت، کینه ورزی نسبت به برادر مؤمن، بی اعتنایی به محرّمات دین، بی اعتنایی به مقدّسات، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت، یک کلم آسان بیش تر نمی خواهد. بگویید این کار شما خلاف است، نکنید! لازم هم نیست که با خشم همراه باشد. شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید.»[۱۵]
حفظ حجاب، حفظ کرامت انسانی
انسان خلیف خدا در زمین است و در این مسئله فرقی بین زن و مرد نیست؛ امّا آیا هر زن و مردی را می توان به عنوان خلیف خدا روی زمین قلمداد کرد؟
آیا زنی که به حجاب اهمیت نمی دهد، روابط خود با نامحرمان را اصلاح نمی کند و حرمت حدود الهی را نگه نمی دارد، می تواند خلیف خدا روی زمین باشد؟
نائب و جانشین باید خط مشی و برنامه ای سازگار با خواسته های شخص منوب عنه داشته باشد و دیدگاه های او را برای خود و دیگران عملی سازد. خداوند بارها در قرآن کریم به حجاب و رعایت حدّ و مرز برخورد زن و مرد با همدیگر اشاره کرده است و به این وسیله به زنان کرامت داده و آنهایی که پایبند به ارزشها باشند را خلیفه خود می داند.
مقام معظّم رهبری(حفظه الله) حفظ حجاب و نبود اختلاط بین زن و مرد را دعوت به حفظ کرامت آنان دانسته و فرهنگ غرب که رواج دهند برهنگی، ابتذال و حضور هر جایی زنان در جامعه است را نابود کنند کرامت زنان و مردان می داند:
«من بارها به گویندگان و مبلّغین قضی زن عرض کرده ام؛ این ما نیستیم که باید از موضع خودمان دفاع کنیم. این فرهنگ منحط غرب است که باید از خود
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
