خرید و دانلود فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان
179,700 تومان قیمت اصلی 179,700 تومان بود.119,200 تومانقیمت فعلی 119,200 تومان است.
تعداد فروش: 74
فرمت فایل پاورپوینت
فایل پاورپوینت فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان؛ راهکاری شایسته برای ارائههای موفق
اگر بهدنبال یک فایل ارائهی آماده با کیفیت بالا و طراحی حرفهای هستید، فایل فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان انتخابی مناسب برای شماست. این مجموعه شامل ۹۰ اسلاید استاندارد و دقیق است که با هدف ارتقاء کیفیت ارائههای شما تهیه شدهاند.
دلایل انتخاب فایل فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان:
- طراحی ساختارمند و چشمنواز: هر اسلاید با دقت بالا و توجه به اصول طراحی گرافیکی تهیه شده است تا محتوای شما بهخوبی دیده و درک شود.
- آمادگی کامل برای ارائه: نیازی به ویرایش مجدد نیست؛ فایل فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان آمادهی استفاده در کلاس، جلسه یا کنفرانس است.
- سازگاری کامل با پاورپوینت: نمایش صحیح اسلایدها در تمامی نسخههای PowerPoint بدون بهمریختگی یا مشکل ظاهری تضمین شده است.
تولید شده با رویکرد حرفهای:
تمامی بخشهای فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان با هدف ایجاد یک تجربه کاربری روان و بینقص طراحی شدهاند. جزئیات با دقت بالا تنظیم شدهاند تا ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید.
توجه:
تنها نسخه رسمی فایل فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان از کیفیت کامل برخوردار است. نسخههای غیرمجاز ممکن است شامل اشکالات طراحی باشند و توصیه نمیشود از آنها استفاده شود.
با تهیه فایل فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان، سطح ارائههای خود را ارتقاء دهید و مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید
بخشی از متن فایل پاورپوینت کامل کاربرد آموزه های دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و برخورداری از سبک زندگی سالم در نوجوانان :
مقدمه و بیان مسئله
سبک زندگی در رشته مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها، مدلها و الگوهای کنشهای هر فرد اطلاق میشود که معطوف به ابعاد هنجاری، رفتاری و معنایی زندگی اجتماعی او باشد و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنشها و واکنش های فرد و جامعه میباشد.(کوش،۶۷،۱۳۸۱) مشکلات رفتاری نوجوانان نظیر سوء مصرف مواد مخدر، انحرافات اخلاقی و اجتماعی، افت و ترک تحصیل، حاملگیهای دوره نوجوانی و اعمال خشونت و پرخاشگری، نه تنها در ابعاد فردی و خانوادگی بلکه برای کل جامعه هزینه آور بوده وپیامدهای اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی بسیار منفی را در بر دارد. شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان ایرانی نیز در سالهای اخیر به یک مسئله ی اجتماعی تبدیل شده است و نگرانیهای عمیقی را در سطوح مختلف مدیریتی، دانشگاهی و عمومی جامعه به وجود آورده است. میانگین سن شروع سیگار در ایران در بین افراد سیگاری ۶/۱۶ سال بوده است و بالاترین نسبت معتادان کشور (۷/۴۵%) در فاصله ی ۱۷ تا ۲۲ سال مصرف مواد را آغاز کرده اند(زاده محمدی، ۲۰۱۰) از سویی، خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و اولین جایگاه تربیتی برای فرزندان میباشد، لذا به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در شکل گیری رفتارهای مثبت یا منفی، ایجاد عادتهای مطلوب یا نامطلوب و همچنین اتخاذ روشهای سالم یا ناسالم برای زندگی فردی و اجتماعی در آینده میباشد. همچنین از مهمترین عواملی که میتواند یک جامعه را از فساد و انحراف بازدارد اعتقادات مذهبی افراد است. به گفته ی رفیع پور مهمترین علت سیستم کنترل درونی انسانها هستند و مهمترین سیستم کنترل درونی دین و مذهب است (بهار و رحمانی،۱۳۹۱: ۱۲) دین با کاهش ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه بصورت یک نیروی حیاتبخش و سعادت پرور عمل میکند(پوراحمد و دیگران۱۳۹۱: ۱۰).
اهمیت و ضرورت پژوهش
در دنیای امروز کشورهای غربی تلاش فراوانی دارند تا با تغییر سبک زندگی کشورهای اسلامی (بخصوص در جمهوری اسلامی به دلیل ایجاد شیوه جدیدی از حکومت مداری که مدل لیبرال دموکراسی را به چالش کشیده است) زمینه بسط نفوذ و استیلای خود را با پخش فیلم های ماهوراره ای، عادی جلوه دادن رفتارهاری پرخطر وترویج اباحه گری فراهم نمایند. ازطرفی پیشگیری ننمودن از رفتارهای پرخطر با بسیاری از بیماریهای مزمن و خطرناک همراه است. به علاوه از آنجا که این رفتارها بیشتر به هنگام ایجاد و ساخت خانواده در ارزشمند ترین سال های زندگی، از نظر میزان کارآیی، رخ می دهد، این مشکلات رفتاری بیشترین تاثیر را بر زندگی خانوادگی و شغلی فرد می گذارد. افرادپرخطر تنها به فرد خودآسیب نمی رساند بلکه به هر کس که با آن ها در تماس باشد آسیب می رساند؛ و زمانی که تعداد افرادی که دست به اقدام اعمال پرخطر می زنند فراتر از حد قابل جبران باشد، جامعه صدمه می بیند. اعمال پرخطر خسارات و هزینه های بسیاری را به جامعه تحمیل می کند. بنابراین عوارض ناشی از آن شامل؛عوارض فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی واقتصادی می باشد. با توجه به نقش دین در زندگی اجتماعی انسان مدرن، مطالعه ی دین و رفتار دینی یکی از جنبه های مهم پژوهش و نظریه پردازی در جامعه شناسی معاصر را تشکیل میدهد و از ابتدای پیدایش جامعه شناسی مدرن، مطالعه ی دین به لحاظ نقشی که در ایجاد و حفظ ساختارهای اجتماعی و حفظ تعادل روانشناختی افراد دارد، موردتوجه بوده است(زاکرمن،۱۳۸۴:۳). بنابراین با توجه به وابستگی وجوه فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و تأثیرپذیری دین از محیط اجتماعی و فرهنگی و جایگاه دین بعنوان یکی از نهادهای مهم اجتماعی، لازم است که پژوهشهای کمی و کیفی بسیاری در این زمینه انجام شود (رضادوست و دیگران، ۱۳۹۰: ۴). دلیل مهم در بررسی اهمیت دینی در جامعه ی ایران، جوان بودن جمعیت است، بنابراین بجاست که پژوهشهای فراوان در این زمینه انجام شود. تحقیق و تفحص در نگرشها، روحیات و اعتقادات نوجوانان در عرصه های گوناگون، بویژه از بعد جهتگیری دینی و دینداری میتواند در شناخت ویژگیهای آنان ما را یاری کند (رضادوست و دیگران، ۱۳۹۰: ۵). به سبب اهمیت موضوع و تأثیر دینداری بر زوایای مختلف زندگی انسانها و بخصوص رفتار آنها و به علت کاربردی و راهبردی بودن نتایج، انجام این پژوهش ضروری به نظر میرسد.
پرسش پژوهش:
درقالب موضوع این پژوهش که محور آن سبک زندگی سالم نوجوانان وپیشگیری ازرفتارهای پرخطر(بارویکرد به آموزه های دینی) است، به این پرسش ها پاسخ داده می شود؛ الف- معنی ومفهوم سبک زندگی چیست؟و چرا باید به آن اهمیت داد؟ ب–رفتارهای پرخطر کدامند؟ وپیشگیری از آن تا چه میزان در کاهش جرایم اجتماعی موثر است؟ پ – نقش آموزه های دینی در اصلاح وبهبود سبک زندگی خانواده های ایرانی و عدم گرایش جوانان به رفتارهای پرخطر تا چه اندازه است؟
پیشینه و روش پژوهش:
با تفحصی که درکتاب ها ومقالات فارسی در زمینه ی سبک زندگی سالم وپیشگیری از رفتارهای پرخطر بارویکرد به آموزه های دینی صورت گرفت،کتاب یا مقاله ی خاص، در باره ی موضوع پژوهش مورد نظر یافت نشد ولی درباره ی موضوع های مورد بحث در مقاله با عناوین مختلف در بعضی ازکتاب ها، مقالات و نشریات پیشگیری نوین ، سایت ها مباحثی حاصل شد که در منابع ذکر شده اند.
پارسامهر و دیوبند در پژوهش خود با عنوان» بررسی رابطه ی بین میزان دینداری والدین با خشونت میان فردی فرزندان پسر دبیرستانی « به این نتیجه رسیدند که بین دینداری والدین و خشونت فرزندان رابطه ی منفی و معنادار وجود داشت. میزان این همبستگی در مورد رابطه ی دینداری پدر با خشونت فرزند معنادارتر بوده است؛ بنابراین، تقویت باورهای دینی در والدین میتواند نقش مؤثری در کاهش رفتار انحرافی چون خشونت ایفا کند(پارسامهر و دیوبند، ۱۳۹۰: ۸۷-۷۱). بررسیهای علمی نشان میدهند هر چه میزان معنویت و دینداری افراد زیادتر باشد، مصونیت بیشتری از بیماریهای روانی و انحراف رفتاری و اجتماعی پیدا میکنند (هاشمیان فر و دیگران، ۱۳۹۲: ۵۳-۷۲).
کونیگ و دیگران (۲۰۰۱)، والاس و دیگران(۲۰۰۳) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که بین دو متغیر دینداری و مصرف سیگار رابطه ی منفی وجود دارد. نان ماکر و دیگران (۲۰۰۳) به این نتیجه رسیدند که دو نوع دینداری عمومی و خصوصی رابطه ی منفی معنی داری با مصرف سیگار دارند. دوناهو و بنسون به این نتیجه رسیدند که دینداری بصورت مستقیم با رفتارها و ارزشهای فرا اجتماعی نوجوانان و جوانان رابطه دارد و این امر بطور بالقوهای از درگیرشدن نوجوانان در رفتارهای منفی و سازش نایافتهای چون بزهکاری، مصرف مواد و الکل و برقراری روابط نامشروع جنسی پیشگیری میکند و از این طریق سازگاری اجتماعی آنان را تسهیل میکند (دوناهو، ۱۹۹۵). افرادی که از دینداری بالایی برخوردارند سازگاری بهتری با موقعیت استرس زا دارند. میزان پایین تری از هیجانات منفی و افسردگی را تجربه میکنند. اضطراب کمتری دارند، از مصرف مواد روانگردان و الکل پرهیز میکنند، از حمایت اجتماعی بالاتری برخوردارند. آنها به دلیل داشتن روشی سالم در زندگی امید به زندگی بالاتری نسبت به سایر افراد عادی دارند(کونیگ ۱۹۸۸و سامسون۲۰۰۵).
دراین پژوهش، سبک زندگی سالم وپیشگیری از رفتارهای پرخطر بارویکرد به کاربرد آموزه های دینی به عنوان یک معیار ومیزان اصلی که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جوانان جامعه دارد، مطرح گردید و سعی بر آن است، اصولی از این امر که صرفا نشات گرفته از مفاهیم علمی است، براساس تقسیم بندی ذیل با روش کتابخانه ای و اسنادی به شیوه ای منسجم مرتبط با موضوع پژوهش ارائه شود.
«سبک زندگی» چیست؟
مفهوم سبک زندگی (style of lif) شامل مجموعه رفتارها و الگوهای کنش هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی و نشان دهنده ی کم و کیف نظام باورها و کنشهای فرد است؛ به عبارتی بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنشهای اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل روزمره و زندگی روزانه و پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحولات پیش رو در این حوزه تلقی میشود؛در واقع با به کارگیری مفهوم سبک زندگی و تعمق در آن میتوان از هنجارهای پنهان در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه، سر درآورد و از جهت گیریها و الگوهای موجود یا در حال شکل گیری، تفسیر واقع بینانه ای ارائه کرد.سبک زندگی بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنشهای اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل روزمره و زندگی روزانه است. به عبارتی بهتر ، سبک های زندگی به عنوان رابط بین ویژگی های فردی اعم از ارزش ها، نگرش ها، منابع و سلیقه ها از یک طرف و الگوهای کنش از طرف دیگر درک می شوند(رضوی زاده،،۱۳۶۸، ۴۲) واژه ی سبک زندگی، روشهای متفاوت زندگی را نشان میدهد. اصطلاح سبک زندگی به معنای «طرز زندگی» نیز مفهوم سازی شده است. «طرز زندگی» معمولاً از طریق ارزشها و «روشهای مصرف» شناخته میشود که ناشی از تمایز فزاینده جوامع سرمایه داری پیشرفته است.«سبک زندگی را میتوان مجموعهای کم و بیش جامع از عملکردها تعبیر کرد که فرد آنها را به کار میگیرد. این عملکردها نه فقط نیازهای جاری او را برآورده می سازد بلکه روایت خاصی را هم که وی برای هویت شخصی خویش برمی-گزیند.»(گیدنز،، ۱۳۷۸، ۱۲۰)
وضعیت سبک زندگی ایرانی – اسلامی
هر نظام و مکتبی با توجه به مبانی بینشی و ارزشی ویژه ای پایه گذاری میشود و سازوکارها و سامانه های آن با توجه به اهداف، مبانی ارزشی و بینشی شکل میگیرد. انسان نیز تحت این آموزه ها به انجام رفتارها و کنشهایی دست میزند که این عملکرد، زندگی او را شکل میدهد. اسلام مکتبی انسان ساز است، لذا تمامی ابعاد انسان را جهت رشد و تعالی مد نظر قرار میدهد و با ارائه ی دستورهایی کامل و همه جانبه، سعی در رشد تمامی پتانسیل ها و امکانات انسانی دارد؛ ابعاد انسانی که هم در زندگی دنیایی فرد مهم است و هم در زندگی اخروی او و هر دو کمال دنیوی و اخروی از این دیدگاه اهمیت دارد. منابع علمی و معرفتی دستیابی به سبک زندگی اسلامی، قرآن کریم، سنت و سیره معصومین، عقل بشر و تجربه میباشند، چهار منبعی که به توصیه ی اسلام در هر زمینه ای از جمله سبک زندگی به آنها نیاز داریم. (مکارم شیرازی،۱۳۷۴، ۱۱۲) بنابراین تفاوت زیادی بین سبک زندگی از منظر اسلام با غرب وجود دارد و تفاوتمان این است که در غرب وحی الهی و معارف وحیانی را کنار گذاشته اند و معتقدیم که مشکل بزرگ غرب در همین جاست ولی از جهت بهادادن به عقل و تجربه، دستاوردهای ارزشمندی داشته اند. نگاه جامعِ اسلامی تقریباً همان اندازه که با کنار گذاشتن معارف وحیانی مخالف است، با کنارگذاشتن عقل و تجربه نیز مخالف است. عقل و تجربه در کنار وحی و معارف وحیانی، برای ما معرفت آفرین است. پس ما برای دسترسی به دانشی جامع باید از همه این منابع استفاده کنیم و نتیجه ای سازگار از اینها به دست آوریم در این صورت به یک نظریه اسلامی در همه عرصه ها ازجمله سبک زندگی دست خواهیم یافت.
نوجوانی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر
نوجوانی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی شامل گروه سنی ۱۹-۱۰ سال است که دوره گذر از کودکی به بلوغ به شمار می رود. این گذار دارای ابعاد زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و عاطفی است که نوجوانان در معرض استرس های فراوانی قرار می گیرند (صادقی و گیلانی پور، ۴۵، ۱۳۸۸) اگر با دید دقیق تمام مراحل زندگی هر انسان را بررسی کنیم، می بینیم که نوجوانی یکی از سخت ترین، پر تلاطم ترین و پر فشارترین و در عین حال یکی از مراحل شیرین زندگی هر انسانی است، چرا که در این مرحله است که فرد برای اولین بار با مسائل و رفتارها و فرضیه هایی در ذهن، آشنا می شود که شاید در هیچ یک از مراحل قبل و بعد از این دوره با آنها آشنا نبوده است..(احدی ودیگران، ۱۲۳،۱۳۷۸) امروزه شیوع رفتارهای پرخطر بخصوص در نوجوانان و جوانان به یکی از مهمترین و گسترده ترین دل نگرانیهای جوامع بشری تبدیل شده است. علیرغم فعالیتهای پیگیرانه سه دهه گذشته رفتارهای مخاطره آمیز در سطح جهان دارای رشد تصاعدی بوده است. هزینه پزشکی و مراقبتی آن رو به افزایش است. حال آنکه پیشگیری، تنها راه مقابله تشخیص داده شده است. تغییر رفتارهای بهداشتی مردم مستلزم اطلاع و آگاهی آنهاست. در این میان مربیان بهداشتی می توانند سهم بسیار مهمی در ارتقا آگاهی سایرین در جهت کنترل و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در مدرسه، خانواده و جامعه داشته باشند. لذا میزان آگاهی و آموزش مستمر آنها حائز اهمیت است. رفتارهای پر خطر تاثیرات عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب بسیار بدی در بردارند. در صورت ثبات این رفتارها در شخصیت فرد، سبک زندگی او ناسالم نامیده می شوند. رفتارهای پر خطر سنین نوجوانی و جوانی عمدتا شامل استعمال دخانیات، اعتیاد و سوء مصرف مواد و… می باشند. شناخت این الگوهای رفتاری غلط و اجتناب از بروز این رفتارها و یا تداوم این رفتارها در نوجوانان و جوانان منجر به فراهم شدن زندگی سالم و کسب سلامتی و توانمندی این گروه خواهد شد. « قوانین و طرح و برنامه های مربوط به مسائل بهداشتی و ارتقای سلامتی در نوجوانان و جوانان به توجه فوری نیاز دارد؛ زیرا منابع مادی و معنوی قابل توجهی برای آموزش و تربیت آنان سرمایه گذاری میشود و بسیاری از الگوهای رفتاری در بزرگسالی در خلال این دوران شروع و تثبیت میگردند. همچنین، آنان در آینده سرمایه ها و قدرتهای تجاری و اقتصادی جامعه خواهند بود؛ بنابراین، توجه به نیازهای بهداشتی، رفتارهای پرخطر و انحرافات و آسیبهای اجتماعی نوجوانان از وظایف اساسی دست اندرکاران امر بهداشت و درمان و آموزش و پرورش است. عدم توجه به این امر میتواند به بروز بیماریها و مشکلات عدیده در آنان منجر شود و کاهش قدرت بهره وری و به هدر رفتن سرمایه گذاریهای اجتماعی برای این گروه عظیم را به دنبال داشته باشد.»(دفتر سازمان بهداشت جهانی در منطقه غرب اقیانوس آرام)
قرآن و سبک زندگی سالم
سبک زندگی روش الگومند مصرف، درک و ارزش گ
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
