

خرید و دانلود فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع)
179,700 تومان قیمت اصلی 179,700 تومان بود.119,200 تومانقیمت فعلی 119,200 تومان است.
تعداد فروش: 73
فرمت فایل پاورپوینت
ارائهی فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) شامل ۶۲ اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع):
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن فایل پاورپوینت کامل درختکاری و حفظ محیط زیست در سیره پیشوایان معصوم(ع) :
محیط زیست امانتی الهی
خداوند زمین را آفرید و آن را دراختیار انسان قرار داد تا ببیند که بشر پس از مطالعه و شناخت لازم، چگونه از این امانت الهی بهره می گیرد و با مواهب و نعمت های زیست محیطی چگونه رفتار می کند. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَهً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا[۱]: ما هر چه را که روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنان را امتحان کنیم که کدامیک از نظر عمل و رفتار بهتر هستند.»
نعمت ها و امکانات زمانی در راستای هدف آفرینش قرار می گیرند که از آنها به درستی بهره برداری و از افراط و تفریط پرهیز شود. محیط زیست متعلق به همگان است و هر انسانی وظیفه دارد که در حفظ و آبادانی آن بکوشد، زیرا سلامت محیط زیست پیوند تنگاتنگ با حیات سالم جامعه دارد. همان گونه که درباره بدن، بهداشت و پیشگیری بر درمان مقدم است، تأمین فضای سبز و محیط زیست سالم بر جبران خسارت های ناشی از تخریب محیط زیست مقدم است.[۲] بنابراین یکی از مسائل مهمی که بستر سعادت و کمال انسان را مهیا می سازد، داشتن محیطی سالم است تا آدمی بتواند در عرصه آن به تربیت جسم و روان خویش بپردازد.
محیط زیست طبیعی سالم تأثیر بسیار مثبتی بر زندگی انسان دارد. محیط پاک، آراسته و خرم زندگی را شاداب می سازد. شنیدن آواز روح بخش پرندگان، آهنگ دلربای جویباران، صفای سبز سبزه زاران و… فواید درخشانی را برای حیات بشر به ارمغان می آورد و آدمی با تماشای این منظره ها احساس آرامش، نشاط و آسایش می کند. برعکس، آسیب رساندن به محیط زیست و نابودی طبیعت، زیان های جبران ناپذیری را به زندگی بشر وارد می سازد، لذا در آموزه های مکتب حیات بخش اسلام توجه ویژه ای به محیط زیست شده است.
یکی از این راهبردها کاشت درخت و توسعه فضای سبز است که تأثیر زیادی در بهداشت زندگی و سلامت محیط زیست دارد. نبی مکرم اسلام(ص) در این زمینه می فرمایند: «ثَلاثَهٌ یَجلینَ البَصَرَ: النَّظَرُ إلَی الخُضرَهِ و النَّظرُ إلَی الماءِ الجاری و النَّظَرُ إلَی الوَجهِ الحَسَن؛[۳] سه چیز مایه روشنایی دیده است: نگاه کردن به سبزی، آب روان و صورت نیکو.» اگر روشنایی و تقویت چشم افراد در دیدن فضای سبز و آب روان است، معلوم می شود که ایجاد فضای سبز و احداث بوستان و روان ساختن جوی آب برای سالم سازی محیط زیست مطلوب دین اسلام است؛ نه در ایجاد آنها و نه در حفاظت از آنها قصور سزاست و نه در نگهداری منابع زیست محیطی و مراتع سستی به جاست.[۴]
اهمیت درختکاری
درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است. به دلیل نقش حیاتی این پدیده باارزش در زندگی تمام موجودات زنده به ویژه انسان، کاشت آن در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان مورد تأکید قرار گرفته است. دین مقدس اسلام در رهنمودهای خود مسلمانان را به کاشت درخت و توسعه فضای سبز تشویق و ترغیب کرده است؛ زیرا درختکاری نماد آبادانی، شاخص سرسبزی، مظهر حیات و باعث لطافت هوا و موجب آسایش انسان و صفا و پاکی طبیعت است.
قرآن کریم می فرماید: «وَبَشِّرِ الَّذِین آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ کُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَهٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً…؛[۵] به کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند بشارت ده که باغ های بهشتی برای آنهاست که نهرها از پای درختانش جاری است. هر زمان که میوه ای از آن به آنان داده شود، می گویند این همان است که قبلاً به ما روزی داده شده بود و میوه هایی که برای آنان آورده می شود، همه از نظر خوبی و زیبایی یکسان اند.»
کاشت درخت در اسلام در ردیف بهترین و مقدس ترین کارهای خیر همچون تعلیم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن کتب علمی و… قرار دارد؛ لذا شایسته است که مسلمانان برای حفظ محیط زیست نسبت به کاشت درخت مبادرت ورزند. نبی مکرم اسلام(ص) در این باره می فرمایند: «اِن قَامَت السَّاعَه أَی الْقِیَامَه وَفِی یَد أحدکُم فسیله نَخْلَه صَغِیرَه، فإن اسْتَطَاعَ أَن لَا یقوم من مَکَانَهُ، حَتَّی یغرسُها فلیغرسها؛[۶] اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرا رسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد.»
و نیز می فرمایند: «اگر مسلمانی درختی را بکارد و پرنده یا انسان یا دیگر حیوانات از میوه آن بخورند، برای او صدقه محسوب می شود.»[۷]شخصی از امام صادق(ع) سئوال کرد که برخی می گویند کشاورزی و کاشت درخت مکروه است. آن حضرت در پاسخ فرمودند: «اَزرَعُوا وَ اغرِسُوا فَلا وَ اللهِ مَا عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً أحَلَّ وَ لا أطیبَ مِنه؛[۸] کشاورزی و درختکاری کنید، به خدا سوگند کاری حلال تر و پاکیزه تر از آن نیست.»
و نیز: «شش خصلت است که انسان مؤمن پس از مرگ از آنها بهره مند می شود، یکی از آنها کاشت درخت است.»[۹]حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: «لْیَکُنْ نَظَرُکَ فِی عِمَارَهِ الْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِی اسْتِجْلَابِ الْخَرَاجِ لِأَنَّ ذَلِکَ لَا یُدْرَکُ إِلَّا بِالْعِمَارَهِ وَ مَنْ طَلَبَ الْخَرَاج لِأَنَّ ذَلِکَ لَا یُدْرَکُ إِلَّا بِالْعِمَارَهِ؛[۱۰] باید کوشش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری مالیات باشد؛ زیرا مالیات جز با آبادانی فراهم نمی گردد.»این احادیث و روایات، بیانگر توصیه پیشوایان معصوم(ع) به اهمیت درخت و درختکاری است، اما متأسفانه با پیشرفت تکنولوژی، تخریب جنگل ها و نابودی درختان رو به افزایش است و بشر امروزی به این عمل ضداخلاقی خود اعتراف دارد.
توجه به اصول درختکاری
در سیره عملی پیشوایان معصوم(ع) نحوه صحیح کشت درختان مطرح شده است. روایات منقول از آن بزرگواران نشان می دهد که در روش کاشت درختان باید دقت شود و کشاورز هنگام کاشت و پیوند درخت باید از شیوه های درست و نتیجه بخش استفاده کند، وگرنه درختان وی آفت زده و کم میوه یا بی میوه خواهند شد.
رسول اکرم(ص) فرمودند: «حضرت عیسی(ع) از شهری عبور می کرد که درختان آن را کرم خورده بود. مردم نزد ایشان آمدند و مشکل خود را با ایشان در میان گذاشتند. آن حضرت فرمودند: داروی این مرض در اختیار خودتان است. شما عادت دارید به هنگام کاشتن درخت اول خاک به پای آن بریزید، در حالی که نباید این کار را بکنید بلکه سزاوار است که اول آب به ریشه های درخت بریزید؛ آنگاه خاک بر آن بریزید تا کرم در درختان کرم نکند.» مردم به دستور آن حضرت عمل کردند و این مشکل برطرف شد.»[۱۱]
تأثیر درخت بر جسم و روح
انسان موجودی است اجتماعی که علاوه بر تعامل با همنوعان خود، با طبیعت نیز ارتباط دارد و در پرتو بهره مندی از مواهب محیط زیست، استعداد و قوه خلاقیت او شکوفا می شود. یکی از مؤلفه های مهمی که در جسم و روان انسان تأثیر بسیار مثبت دارد، ارتباط با فضای سبز است که موجب نشاط و موجد انگیزه برای حرکت به سوی رشد و تکامل است. تماشای گیاهان و نگاه به منظره های زیبا و دلربا از مواردی است که ره یافت های علم روان شناسی بر آن مهر تأیید زده است.
درختان، مراتع و جنگل ها تأثیر بسیار چشمگیری بر جسم و روح آدمی دارند. دین اسلام در آموزه های خود مردم را به تماشای گیاهان سرسبز و نگاه به مناظر جذاب آنها دعوت کرده است. تماشای گل های رنگارنگ و لطیف، شاخه های سرسبز درختان و ترکیب موزون برگ ها انسان را غرق در لذت و شادی می کند و افسردگی و غم ها را از بین می برد.امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: «نگریستن به گل های رنگارنگ و درختان چنان لذتی به آدمی می بخشد که هیچ لذتی با آن برابری نمی کند.»[۱۲]
امام رضا(ع) فرمودند: «بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم باعث نشاط و شادی می شود.»[۱۳]قرآن کریم در چند آیه گیاهان را مایه شادی و خرمی معرفی کرده و فرموده است: «وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَه؛[۱۴] و خداوند از آسمان آبی را برای شما فرو فرستاد که با آن باغ های سرسبز و شادی آفرین را رویاندیم.»طراوت و سرسبزی درختان در انسان انگیزه ایجاد می کند و او را به سوی آبادانی زمین و امیدواری به زندگی رهنمون می سازد.
محافظت از درختان
درخت امانتی است الهی که چند روزی به دست ما سپرده شده است و همان گونه که گذشتگان آن را برای ما حفظ و نگهداری کرده اند، ما نیز وظیفه داریم در حفظ آن بکوشیم. برخی بر این باورند با درختانی که مالک مشخصی ندارند و جزو فضای سبز و جنگل هستند، هر کاری می توان کرد. این گونه افراد جنگل را متعلق به خود می دانند و علاوه بر اینکه برای چند دقیقه تفریح، شاخه های سبز درختان را می شکنند و با آن آتش درست می کنند، بی هیچ احساس مسئولیتی، آتش افروخته را رها می کند و این سهل انگاری عامل آتش سوزی جنگل و از بین رفتن درختان می شود.
اسلام تخریب جنگل و قطع درختان را به شدت نهی کرده است. امام صادق(ع) می فرمایند: «لا تقطعوا الثمار فیصب الله علیکم العذاب؛[۱۵] درختان میوه دهنده را قطع نکنید؛ زیرا خداوند بر شما عذاب نازل می کند.»و نیز: «إِنَّمَا یُکْرَهُ قَطْعُ اَلسِّدْرِ بِالْبَادِیَهِ لِأَنَّهُ بِهَا قَلِیل؛[۱۶] قطع درخت در مناطق بیابانی جایز نیست، زیرا درخت در آن مناطق کم است.»حضرت علی(ع) فرمودند: «از عوامل افزایش عمر رها کردن آزار دیگران، احترام به سالخوردگان، صله رحم و پرهیز از بریدن درخت سبز است مگر برای ضرورت.»[۱۷]
نگهداری از درختان در شرع مقدس اسلام به قدری اهمیت دارد که حتی حفظ آنها
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.